Verschillende soorten inpakpapier
01-02-2023
Help! Het papier scheurt in, had ik dan toch voor een zwaarder materiaal moeten kiezen? Helemaal leuk hoor, dat dubbelzijdig bedrukte inpakpapier, maar hoe gebruik je het nou precies? Waarom is kraftpapier een veelgebruikt inpakpapier en hoe verwerk ik dat tot een mooi geschenk? Waarom is het ene inpakpapier het andere niet? En is er ook duurzaam inpakpapier? In dit blog gaan we er verder op in.
Op basis van de volgende eigenschappen maak je je keuze uit onze collectie inpakpapier
✔ Glossy inpakpapier
✔ Kraft inpakpapier
✔ Duurzaam inpakpapier
✔ Enkelzijdig of dubbelzijdig inpakpapier
✔ Kostbaarheid van inpakpapier
✔ Breedte van het inpakpapier
Glossy inpakpapier
We beginnen met het glossy inpakpapier omdat dit het meest verkochte inpakpapier is. Dit papier is meestal gebleekt en wordt vervolgens voorzien van een bedrukking in verschillende kleuren, printjes en stijlen. Het inpakpapier heeft een mooie, luxe glans.
Kraft inpakpapier
Kenmerkend aan kraft papier is dat het bruin van kleur is, het is stevig en gemaakt van naaldhout. Van origine wordt kraftpapier gebruikt om goederen te beschermen tijdens verzending of om papieren draagtassen, zakken of enveloppen van te maken. De laatste jaren wordt kraftpapier des te meer gebruikt als cadeaupapier voor een vintage look en natuurlijke uitstraling, zowel bedrukt als onbedrukt. Goed om te weten is dat dit inpakpapier relatief goedkoop is en dat onze leveranciers ons steeds meer kunnen voorzien van (kraft) inpakpapier.
Duurzaam inpakpapier
De keus in duurzaam inpakpapier wordt steeds groter, maar daarnaast is er een groeiend assortiment aan bijvoorbeeld duurzaam graspapier wat deels gemaakt is van grasvezel en suikerbietenpapier, deels gemaakt van suikerbietenpulp. De ecologische voetafdruk van gras- en suikerbietenpapier is een stuk lager ten opzichte van papierpulp uit nieuwe houtvezels. Bij de productie wordt aanzienlijk minder water en energie gebruikt. Gras- en suikerbietpapier heeft een unieke uitstraling en voelt ook wat ruwer aan.
Op onze website staat vermeld indien het gras- of suikerbietenpapier betreft.
Dubbelzijdig inpakpapier
Het spreekt voor zich; met dubbelzijdig inpakpapier bedoelen we papier met aan beide zijden een bedrukking. Een dubbelzijdig inpakpapier zie je bijvoorbeeld in ons assortiment babypapier met aan de ene zijde de kleur blauw en de andere zijde de kleur roze. Zo zit je met de aanschaf van 1 rol inpakpapier al helemaal goed, ook wanneer het geslacht nog niet bekend is.
Bij elk ander willekeurig, dubbelzijdig bedrukt inpakpapier is het gebruikelijk om een deel van het papier om/terug te slaan waardoor beide zijden zichtbaar zijn voor een verrassend mooi effect. Linten of deco's zijn dan vaak niet meer noodzakelijk om het geschenk dan nog iets extra's te geven.
Uiteindelijk geldt voor al ons dubbelzijdig inpakpapier: je koopt 2 dessins voor de prijs van 1.
Is inpakpapier kostbaar?
Bij veel winkels kun je een rol inpakpapier kopen waarbij je voor een paar euro klaar bent. Dan hebben we het over 'consumentenrollen' van vrij dun papier van 50 cm breed en maximaal 3,5 m lang. Deze rollen zijn natuurlijk ideaal wanneer je als consument thuis snel iets in wil pakken.
In onze showrooms en webshop betaal je voor een rol inpakpapier van 50 cm breed al gauw zo'n € 90,-. Dit zijn echter vaak rollen met 200 of 250 m inpakpapier! Als je de verschillende lengtes vervolgens naast elkaar zet, valt de prijs per meter wel weer mee. De prijs hangt daarnaast samen met het soort papier en de opdruk.
Hoe zit dat met de verschillende breedtes van rollen inpakpapier?
De meest verkochte breedte inpakpapier is 50 cm. De maat die jouw winkel kan gebruiken is afhankelijk van de artikelen die je verkoopt.
Een voorbeeld: een juwelier die vooral veel kleine doosjes inpakt zal een rol van 30 cm breed gebruiken. Zo hoef je nauwelijks te knippen tot de juiste grootte en voorkom je verspilling van het papier. Een woonwinkel daarentegen zal verschillende breedtes cadeaupapier gebruiken en heeft niet zoveel aan een smalle rol.
De meest gangbare breedtes inpakpapier zijn 30 cm, 50 cm en 70 cm. Daarnaast zijn rollen van 40 cm, 60 cm en 1 m breed ook verkrijgbaar. In onze webshop zul je vooral de 30 cm en 50 cm brede rollen inpakpapier tegenkomen, omdat hier online de meeste vraag naar is.
Tip: in onze webshop vind je links in de menubalk een filter met de verschillende formaten.
Goed, ik heb mijn keuze inpakpapier gemaakt. Heb ik verder nog iets nodig?
- Een rolhouder (lees hieronder meer over rolhouders)
- Plakband
- Een schaar
- Een plakbandapparaat
- Linten
- Etiketten
- Draagtassen
Stel je voor dat je onze rol inpakpapier geleverd krijgt à 200 m papier! Een rolhouder is dan toch wel een must-have. Met een rolhouder kun je snel, veilig en efficiënt werken. Plaats de rol eenvoudig in de rolhouder, trek het papier naar voren en afscheuren maar!
Je weet inmiddels de breedte van het papier, bedenk vervolgens goed op welke plek je de geschenken gaat inpakken. Wil je de rolhouder bevestigen aan de muur met wandsteunen, zet je 'm op de toonbank met speciale voetjes of wil je de rolhouder onder de toonbank hangen? De verschillende rolhouders zijn allemaal te bestellen in onze webshop.
Goed om te weten over de messen van rolhouders
- Voor cadeaupapier heb je een rolhouder nodig met een glad mes
- Voor folie heb je een rolhouder nodig met een kartelmes zodat het folie niet inscheurt tijdens het afscheuren
Het is mogelijk om cadeaupapier te gebruiken op een rolhouder met kartelmes, maar dan ontstaat er bij het afscheuren een kartelrandje.
De verschillende (nieuwste) dessins
Ieder jaar, in januari, komen de inspiratieboeken van onze leveranciers uit met de nieuwste dessins en trends voor dat jaar. Daar halen we onze inspiratie vandaan bij de inkoop van artikelen die we willen presenteren in onze showrooms, rekening houdend met de seizoenen, passend bij verschillende thema's, ten behoeve van onze nieuwsbrieven en Social Media kanalen. De meeste artikelen komen eveneens in onze webshop terecht.
Er wordt de laatste jaren steeds sneller van collectie gewisseld. Een paar weken na bijvoorbeeld Kerst kunnen we de collectie voor de volgende Kerst alweer uitzoeken. Het fijne daarvan is dat we daardoor jullie ook weer sneller van de trends op de hoogte kunnen stellen en dat we jullie op tijd van de nieuwste artikelen kunnen voorzien.
Creatief team
En als dan die nieuwe collectie binnenkomt dan breekt de creativiteit los! Marja en Debbie weten precies welke combinaties er gemaakt gaan worden; van welk dessin inpakpapier er ook cadeauzakjes zijn besteld, welke bijpassende etiketten op welk cadeaupapier gebruikt gaat worden, welke draagtassen er bij welke collectie verkocht kunnen worden. De nieuwe deco's en linten worden verwerkt, banners worden verwisseld in de showroom en alles lijkt ineens weer anders.
Tip: Op onze inspiratiepagina vind je allerlei handige Tips & Trucs!
Niet alleen uit de boeken van leveranciers wordt inspiratie opgedaan, natuurlijk ook online en op beurzen. Soms hebben we een bepaald idee of ergens iets gezien, maar dan willen we het toch net anders. In dat geval gaan we met onze moodboards, schermafbeeldingen, foto's, stofjes en patronen naar onze ontwerpafdeling. Zij ontwerpen alles precies zoals we dat bedacht hadden of zelfs nog mooier! Een paar weken later komen de zelf ontworpen etiketten, labels, cadeaubonnen, draagtassen, etc. binnen. Niet alleen handig voor ons, maar ook voor jou! Heb je zelf een idee voor je eigen, bedrukte draagtas, wil je je logo op een etiket bedrukt hebben, een waardebon laten maken, aanhang kaartjes, webshop kaarten, zelfs een winkelbanner bijvoorbeeld... Laat het ons weten en vraag gerust naar de mogelijkheden. Mail je ontwerpvraag naar [email protected]